Ahad, 10 Mei 2009

Hindari “virus” perpecahan umat Islam

Hati kecilku merintih kesedihan apabila umat Islam kini kian menyemai “virus” yang menyebabkan maraknya bibik perpecahan umat Islam ke dalam sanubari masing-masing tanpa mereka sedari. Mereka bukanlah dikalangan orang yang terpinggir dari sudut pembelajaran, bahkan ada yang memperolehi segulung ijazah malah lebih dari itu. Hati kecilku sering bergelora apabila aku mengenangkan hal ini. Ada ketikanya aku meluahkan isi hatiku ini kepada mereka, namun apakan daya si insan kerdil ini tidak dihiraukan bahkan diejek-ejek. Jauh di sudut hati kecilku ini, mendoakan agar ALLAH memberikan petunjuk kepada mereka dalam memahami Islam yang sebenarnya (petunjuk al-Quran & as-Sunnah).

“Virus” ini sangat merbahaya kepada umat Islam. Dengan memilikinya saja, sudah cukup untuk membuatkan umat Islam yang dibina dengan ukhuwwah islamiyyah menjadi kucar-kacir. Musuh-musuh Islam kelihatan bersuka-ria dengan tertanamnya “virus” merbahaya ini ke dalam ‘kotak sanubari’ (hati) umat Islam. Sedarlah wahai saudara yang seakidah denganku, jauhilah “virus” ini demi perpaduan dan kesatuan umat Islam.

Mungkin para pembaca tertanya-tanya, apakah “virus” yang dimaksudkan oleh ana? “Virus” yang dimaksudkan oleh ana ialah “ta’assub”. Ya, sikap “ta’assub” lah yang membuatkan umat Islam yang diteguhkan dengan kesatuan akidah terburai. Tidak kiralah, samada ta’assub terhadap sesuatu mazhab, mahupun aliran. Ayuh, binalah kembali ukhuwwah islamiyyah sebagaimana yang telah diajarkan oleh At-Tanzil (Al-Quran) dan As-Sunnah..!

Ayuh, bangkitlah pemuda-pemudi agama yang berjiwa kental dan kreatif, satukan dan binalah kembali ummah dengan petunjuk ajaran yang murni (al-Quran & as-Sunnah)…!! Agama kini memerlukan kamu sebagai pendokong bukan lagi sebagai penyokong…Fikirkanlah demi mencapai redha ALLAH…

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Ijlis Bina Nu'man Saah Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template